Závod, který zaváněl dvojitým vítězstvím a skončil průšvihem, i tak se možná bude vzpomínat na GP Malajsie 2013.
Termín 24. 3. 2013 |
Okruh Sepang |
Počasí mokro a dale sucho |
Pole position Sebastian Vettel |
Vítěz Sebastian Vettel |
Po velmi dobré kvalifikaci, kde Massa vyjel druhé a Alonso třetí startovní místo, jsme byli velmi optimističtí. Start závodu přinesl jen posun Alonsa za vedoucího Vettela. Bohužel Alonso si za první zatáčkou vlastní nedočkavostí zničil přední spoiler o Vettela a ten se mu při nájezdu do druhého kola rozpadl a zaklínil pod autem. Následoval už jen let do únikové zóny a odstoupení ze závodu. Tím závod pro Ferrari prakticky skončil, protože Felipe Massa oproti kvalifikaci tempu ostatních moc nestačil a balancoval kolem 5-8 místa, což byla velká škoda. Závod se pak již vyvíjel ve znamení souboje jezdců Red Bullu a Mercedesu a po posledních (čtvrtých) zastávkách v boxech to již vypadalo, že je rozhodnuto a závod vyhraje Webber. Zaúřadovala však jistá svéhlavost mistra světa Vettela, když nerespektoval týmový příkaz držet pozice. Vettel předjel Webbera, který již na příkaz týmu šetřil auto a sice vyhrál, ale do značné míry opět zkazil náladu v týmu a hlavně sebral Webberovi možnost oslavit svou dvoustou GP vítězstvím. V otázce týmového pořadí to vřelo i mezi třetím a čtvrtým Rosbergem. Rosberg nakonec uposlechl příkazy týmu a neútočil na pomalejšího Hamiltona (ten při jedné zastávce v boxech zajel do stání McLarenu namísto Mercedesu). Co to udělá s kamarádstvím obou jezdců je otázka. Doufám, že dnešní dění v GP Malajsie bude dobrá lekce pro všechny potrefené husy, které mají vždy plná ústa kritiky Scuderie Ferrari, která dle jejich názoru strašně moc poškozuje Massu. Nechť si laskavě uvědomí jak v dnešní GP vyběhl Red Bull s Webberem a Mercedes s Rosbergem, aby nekritizovatelní správňáci Vettel a Hamilton měli o pár bodů víc.
Felipe Massa do dění v závodě promluvil ještě v závěru závodu, svou poslední zastávku v boxech odsunul na pozdější dobu, což mu pak pomohlo při návratu na lepší pozice, když díky novějším pneumatikám zajížděl nejrychlejší časy v celém startovním poli a byl schopný předjíždět. V cíli pak byl na pátém místě a připsal si několik cenných bodů do svého hodnocení. Massa se též dostal v průběžném bodovém hodnocení před Alonsa a to jsme už dlouho nezažili...
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Sebastian Vettel 40 bodů, Kimi Räikkönen 31, Mark Webber 26, Lewis Hamilton 25, Felipe Massa 22, Fernando Alonso 18, Nico Rosberg 12, Romain Grosjean 9, Adrian Sutil 6, Paul di Resta 4, Nico Hulkenberg 4, Sergio Perez 2, Jenson Button 2, Jean-Eric Vergne 1.
Průběžné bodové hodnocení týmů: Red Bull Racing-Renault 66 bodů, Lotus-Renault 40, Ferrari 40, Mercedes 37, Force India-Mercedes 10, Sauber-Ferrari 4, McLaren-Mercedes 4, STR-Ferrari 1.
Nashledanou za 21 dnů v Číně ...
V minulých letech to v Malajsii vypadalo následovně:
2012 – Úvodní tréninky a kvalifikace nebyly ze Strany Ferrari kdovíjak úspěšné. Massa se opět neprobojoval až do závěrečné části kvalifikace a Alonso byl jen devátý. O to překvapivější byl průběh závodu, který ovlivnil déšť. Startovalo se již za mokra a Alonsovi se podařilo ihned na startu postoupit o několik míst vpřed. Stejně tak postupoval i Massa. Sílící déšť vyvolal potřebu přezouvat na mokré pneumatiky a nakonec i zastavení závodu. Vedení závodu mělo opět strach, aby závod náhodou nebyl napínavý a raději stáhlo piloty na startovní rovinku. Tento strach se projevil i při restartu, který byl za safety carem. Po restartu předjel Alonso Webbera a následně proběhla série zastávek v boxech, na kterých jednoznačně vydělal Alonso, který se prodral až do vedení a tuto pozici nepustil až do konce. Massa se bohužel začal propadat startovním polem zpět a zatímco Alonso jezdil hvězdné časy na vedoucí příčce, Massa se už jen a jen trápil. Závod dokončil na nedůstojném patnáctém místě. Alonso to ale neměl na čele tak jednoduché, obzvláště ve chvíli, kdy na něj doslova z druhé pozice letěl Perez. Poprvé se ubránil chytrým přezutím na suché pneumatiky a podruhé mu hodně pomohla Perezova chyba a jeho vyjetí z tratě, protože jinak by to měl s Perezem velmi těžké a je opravdu velkou otázkou, zda by se před superrychlým Sauberem udržel.
2011 – Alonso bojoval s nepovedeným startem, s nepovedenou první zatáčkou, s nefunkčním autem, když mu nepracoval zadní spoiler, se svou netrpělivostí i s ostatními soupeři. Je ho nutno pochválit za bojovnost v souboji s Hamiltonem a lze si jen zoufat, že nedokázal předjet Hamiltona aniž by si zničil přední spoiler. Felipe Massa dobře odstartoval, ale pak již byl poněkud nečitelný, k tomuto mu pomohla i pokažená první zastávka v boxech, kde mu mechanici nemohli ihned upevnit levé přední kolo. V cíli byl první Vettel před Buttonem a Heidfeldem, který nahradil zraněného Kubicu. Čtvrtý dojel Webber, který musel celý závod dohánět ztrátu z pro něj tragicky provedeného startu. Pátý byl Massa a těsně za ním cílovou čáru protnul Alonso. Po závodě ještě do výsledků promluvilo vedení závodu, když Hamiltonovi udělilo penalizaci přičtení 20 sekund za kličkování před Alonsem a Alonsovi stejný trest za to, že si o Hamiltona zničil svůj vůz. Zatímco penalizaci pro Hamiltona lze pochopit, v Alonsově případě je to trochu zvláštní, obzvláště za situace, kdy Hamiltonovi neponičil jeho monopost.
2010 – Při kvalifikaci pršelo a bylo zajímavé jak jednotlivé týmy zvládají posílat na trať své jezdce ve správný okamžik se správnými pneumatikami. Scuderie Ferrari to nezvládla a proto byli také Felipe Massa a Fernando Alonso odsouzeni startovat z posledních řad. Na startu nedělního závodu už svítilo sluníčko a přesto, že se občas nad okruh valily černé mraky, nespadla z nich ani kapka. Předpoklady o rychlém postupu čtveřice Massa, Hamilton, Alonso, Button se potvrdili. Vždyť například Massa, který startoval z 21.pozice byl po prvním kole již čtrnáctý. Ještě úspěšnější byl Hamilton, kterému se dařilo svou agresivnější jízdou zdolávat jednoho jezdce za druhým. To se po úvodních úspěších už dále nedařilo Massovi, jehož postup vpřed zastavil Buemi. O to paradoxnější byl pohled do výsledkové listiny, když v cíli dělily šestého Hamiltona a sedméno Massu jen 3,6 vteřiny. Fernando Alonso většinu závodu bojoval s Jensonem Buttonem. V úvodu závodu se mu ho podařilo předjet. O stejnou akci se snažil i v závěru závodu a téměř se mu to i podařilo. Dvě kola před cílem ho ale zastavil porouchaný motor. Sebastian Vettel se dočkal svého prvního vítězství v sezóně 2010.
2009 – Malajský Sepang vždy vozům Ferrari svědčil. Vyhlídky na lepší výsledky se ještě posílily po výborném výkonu obou jezdců týmu Ferrari v druhém pátečním tréninku. Kvalifikace už tak veselá nebyla. Zklamání přišlo při pohledu na Felipeho Massu. Vypadnout hned v první fázi kvalifikace jen proto, že budu spoléhat, že mě ostatní nepřekonají? Velká cena Malajsie 2009 se bude ještě dlouho připomínat jako závod, který ovládlo počasí. Již od počátku závodu bylo jasné, že pravděpodobnost deště je velká. Když se nachýlil čas prvních zastávek v boxech, začala velká psychologická bitva o to kdo si ponechá suché pneumatiky a kdo přezuje na mokré. U Ferrari vyměnili Raikkonenovi suché pneumatiky za mokré a pršet začalo až ve chvíli, kdy Kimi odral pneumatiky do mokra na suché trati. Když přitom každé kolo ztratil 20 vteřin, bylo doslova vymalováno. Safety car, přerušení závodu, déšť, bouřka, nerozhodné vedení závodu, strašpytel Weber a mnoho dalšího způsobilo, že závod byl po 31 kole ukončen. Massa ani Raikkonen již tak nemohli vytěžit ze ztížených podmínek na trati, chyb svých soupeřů a napravit své předchozí chyby. Výsledek? Nula bodů v poháru konstruktérů. Nula bodů na kontě Felipeho Massy, nula bodů na kontě Kimiho Raikkonena.
2008 – Malajská GP mohla v roce 2008 dokonce přinést pro Ferrari i týmové double. Závod ale ztratil hodně náboje právě po výpadku Massy a nutno přiznat, že mnoho napětí nebylo na trati ani předtím. Od té doby se na trati prakticky moc nedělo a zejména Raikkonen, Kubica a Kovalainen pohodlně kroužili svá kola s jasnou vidinou pódiového umístění.
2007 – pole position pro Massu a třetí pozice pro Raikkonena znamenaly skvělou výchozí pozici pro závod, na startu se však před duo Ferrari protlačily oba McLareny. Massa se snažil rychle dostat zpět před Hamiltona, ale chyboval při tom a v cíli byl jen pátý, Raikkonen zachránil čest Ferrari třetím místem.
2006 – kvalifikace znamenala pro Ferrari pohromu – 14.Schumacher + 21.Massa. Zajímavé bylo srovnání výsledku Michael a Fellipeho – strategie jedné zastávky a start z konce pole byla úspěšnější než 2 zastávky a start z 14 místa. Do cíle dojel na pátém místě Massa a šestý byl Schumacher. Po této GP se začalo diskutovat o regulérnosti předního spoileru u Ferrari.
2005 – problémy mělo Ferrari i v Malajsii – Barrichello se kvalifikoval jako dvanáctý a Schumacher jako třináctý. V závodě přišlo mírné zlepšení. V průběhu závodu odstoupil Barrichello. Schumacher dojel sedmý.
2004 – pole position získal Schumacher, třetí byl Barrichello. Schumacher pak v samotném závodě zvítězil. Barrichello měl problémy na trati i v boxech, to se projevilo i na jeho čtvrtém místě v cíli.
2003 – Ferrari do této velké ceny ještě nasadilo F2002 místo nového a ještě nedokončeného F2003-GA. F2002 bylo už u konce se silami – v kvalifikaci byl Schumacher jen třetí a Barrichello pátý. V prvním kole závodu kolidoval Schumacher s Trullim a byl za to penalizován, po následné stíhací jízdě dojel šestý. Barrichello bojoval s Raikkonenem, ale nestačil na něj a skončil druhý.
2002 - M.Schumacher ukázal kdo je na pole position pánem a Montoyu pěkně uklidil za svá záda. Montoya mu to ovšem vrátil v první zatáčce, kdy Michaela prostě zavřel, takovým způsobem, že Michael přišel o přední spoiler, přesto však ještě zvládl dokončit závod na třetím místě. Barrichello se pohyboval část závodu na čele, závod však nedokončil.
2001 – Ferrari si z Malajsie přivezlo double. Schumacher jel bezproblémový závod a zvítězil. Barrichello přes kolizi s Ralfem Schumacherem zvládl uhájit druhou pozici.
2000 – poslední závod sezóny ukončil rok ve kterém získal Schumacher první titul pro Ferrari a ze strany Ferrari byl ukončen stylově – Schumacher zvítězil a poté se mohli všichni v červených parukách radovat a slavit úspěšný rok
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ S. Vettel | |
2/ F. Massa | |
3/ F. Alonso | |
4/ L. Hamilton | |
5/ M. Webber | |
6/ N. Rosberg | |
7/ J. Button | |
8/ A. Sutil | |
9/ S. Perez | |
10/ K. Räikkönen | |
11/ R. Grosjean | |
12/ N. Hulkenberg | |
13/ D. Ricciardo | |
14/ E. Gutierrez | |
15/ P. di Resta | |
16/ P. Maldonado | |
17/ J-E. Vergne | |
18/ V. Bottas | |
19/ J. Bianchi | |
20/ Ch. Pic | |
21/ M. Chilton | |
22/ G. van der Garde |
PRŮBĚH ZÁVODU
START | obě Ferrari průměrný start, Alonso lépe než Massa |
1 |
Alonso - Massa |
1 |
Alonso - kontakt s Vettelem - poškozený přední spoiler |
1 |
Vettel - Alonso - Webber - Hamilton - Button - Massa - Rosberg |
2 |
Alonso - defekt předního spoileru - out |
6 |
Vettel, Massa - pit |
7 |
Vergne - kolize na výjezdu z boxů |
14 |
Maldonado - mimo trať |
19 |
Webber - pit |
20 |
Massa, Grosjean - pit, Resta - problémy v boxech |
23 |
Resta - pit - out |
29 |
Sutil - pit - out |
30 |
Hamilton - pit |
31 |
Webber, Rosberg - pit |
32 |
Vettel - pit - z 1. místa na 3. |
34 |
Massa - pit |
35 |
Button - pit - na odjezdu - pravé přední kolo nezajištěno |
39 |
Vettel - Hamilton |
41 |
Hamilton - pit |
42 |
Vettel, Rosberg - pit |
43 |
Webber - pit |
46 |
Vettel - Webber |
47 |
Maldonado - out |
47 |
Massa - pit |
49 |
Massa - Perez |
53 |
Ricciardo - pit - out |
54 |
Massa - Grosjean |
54 |
Button - pit - out |
55 |
Perez - pit - kolo před cílem |
CÍL | Vettel - Webber - Hamilton - Rosberg - Massa - Grosjean - Räikkönen - Hulkenberg - Perez -Vergne - Bottas - Gutierrez - Bianchi - Pic - van der Garde - Chilton - Button - Ricciardo |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners