Předpředposlední závod letošní sezóny přinesl další mírně kontroverzní podívanou. Nervové vypětí hlavních kandidátů na titul mistra světa se viditelně přenáší i na trať.
Termín 12. 10. 2008 |
Okruh Fuji Speedway |
Počasí polojasno |
Pole position Lewis Hamilton |
Vítěz Fernando Alonso |
To bylo jasně viditelné již v první zatáčce po startu. Hamilton využil toho, že Raikkonen uhnul a nenechal se od něj sestřelit. Ve strkanici inkasoval Kimi ránu od Hamiltona i Kovalainena. Následoval výlet několika jezdců mimo trať a odstoupení Coultharda. Když pak Massa ve třetím kole zatáhl za záchrannou brzdu a postrčil Hamiltona, bylo jasno, že i tentokrát bude mít vedení závodu plné ruce práce.
Penalizace pro Massu i Hamiltona byly nutno konstatovat spravedlivé. Domnívám se, že i takto lze hodnotit penalizaci pro Bourdaise za to, že v závěru závodu poslal do hodin Massu.
Kimi to po ataku Mclarenů neměl také zrovna lehké a proto mrzel nedokončený útok na Kubicovo druhé místo. Ale šest bodů do poháru konstruktérů bylo velmi dobrý výsledek.
Massa v závěru zdolal Marka Webera, který ač v minulosti rád moralizoval a poučoval Michaela Schumachera jak se má jezdit, tak dnes se ukázal jako naprosto bezohledný a nebezpečný jezdec. Nechybělo mnoho a programově vyřadil sebe i Massu ze závodu a to v rychlosti nad 300 km/h. Massa si na trati dojel pro jeden bod a po trestu pro Bourdaise mu přibyl další.
Boj o titul bude pokračovat již příští týden v Číně. Massu a hamiltona dělí pět bodů. To může být problém, ale i s tím se dá žít a bojovat.
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Hamilton 84 bodů, Massa 79, Kubica 72, Raikkonen 63, Heidfeld 56, Kovalainen 51, Alonso 48, Vettel 30, Trulli 30, Weber 21, Glock 20, Piquet 18, Rosberg 17, Barrichello 11, Nakajima 9, Coulthard 8, Bourdais 4, Button 3.
Průběžné bodové hodnocení týmů: McLaren 135 bodů, Ferrari 142, BMW 128, Renault 66, Toyota 50, Toro Rosso 34, Red Bull 29, Williams 26, Honda 14, Force India 0, Super Aguri 0 (nepokračuje v sezóně).
Nashledanou za 7 dnů v Číně ...
V minulých letech to vypadalo v Japonsku následovně:
2007 - Další vítězství vybojoval na mokré trati ve Fuji Lewis Hamilton. Většina pozorovatelů si myslela, že již bylo rozhodnuto. Ferrari muselo riskovat. Vedení závodu pozdě nařídilo přezutí celého pole a Ferrari to nestihlo, za to bylo Ferrari a penalizovalo. Když se k tomu přičetly četné výlety mimo trať a výpadky mnohých konkurentů, bylo třetí místo Raikkonena a šesté místo Massy vlastně ještě úspěch.
2006 - Boj o titul vrcholil a ve své poslední GP Japonska to měl Michael Schumacher velmi dobře rozehrané. V závodě do nějž vstupoval z pole position bezpečně vedl. Ale ve 36 kole přišel hořký konec. Schumacherovu monopostu vypověděl službu motor a najednou byl konec reálným nadějím na zisk titulu. Tehdy vyhrál Alonso a druhý byl Massa.
2005 - Japonsko jezdce v pátek přivítalo sluníčkem, v sobotu přichystalo déšť, který řádně zašmodrchal startovní rošt (9. Barrichello, 14.Schumacher) a v neděli bylo opět hezky a slunečně. Závod byl velmi zajímavý, napínavý a dramatický. Michale Schumacher byl oceněn dvěma body za 7. místo, což bylo za předvedený výkon docela málo. Souboje s Alonsem a Raikkonenem byly strhující, zejména nájezdy s Raikkonenem do první zatáčky. Kdyby neměl Fernando ani Kimi o tolik rychlejší auto (top speed) asi těžko by ho pokořili, protože nedokázali vymyslet nic průlomového a pořád zkoušel stejný trik. Rubens Barrichello se již evidentně chystal do Hondy, kdyby se nepodíval v první zatáčce mimo trať a nebyl několikrát v boxech, člověk by ani nevěděl, že taky nějakou GP Japonska jel.
2004 - Napínavý, zajímavý, šťastný a pro Oliviera Panise rozlučkový. Diváci se již těšili, že se podívají na kvalitní mokrý závod, ale nejdříve se počasí zvrhlo v tajfunovou hrozbu a pak při závodě svítilo sluníčko a cvrlikali ptáčci. Samotný konec závodního víkendu byl velmi hektický, neboť se v neděli ráno musela odjet kvalifikace, o jejíž hodnotě i vzhledem k různým podmínkám na trati, se dá pochybovat. Ale budiž. Další pole position své kariéry si odnesl Michael Schumacher a do první startovní řady se vedle něj postavil jeho bratr Ralf. Rubens Barrichello bohužel udělal chybu v poslední šikaně a do závodu se vydal až z patnáctého místa. Zatímco v závodě udávali jasně tempo bratři Schumacherové, ostatní závodníci bojovali velmi těsně a starali se o správnou napínavost dnešního závodu. Skvělé předjížděcí manévry předvedl i Rubens Barrichello, škoda, že mu ten poslední nevyšel a musel se zlomeným závěsem levého předního kola odstoupit. Michael Schumacher uspěl a připsal si své letošní 13. vítězství, 83. v kariéře.
2003 - poslední závod v sezóně přinesl napínavé rozuzlení boje o titul mezi jezdci i v poháru konstruktérů. Naštěstí si tým i fanoušci oddechli a začali slavit. Závod přinesl opravdu napínavý průběh. Bezchybný výkon Rubense Barrichella a jeho zasloužené vítězství (v roce 2003 druhé), díky kterému odstavil K. Raikkonena od možnosti získat titul a pojistil pozici Ferrari v poháru konstruktérů (i když nakonec Williams v této GP nezískal ani bod). Jako na houpačce si musel připadat M.Schumacher. V páteční kvalifikaci třetí, v sobotní čtrnáctý (zmoklá trať). V úvodu závodu se úspěšně prokousával na čelnější pozice, ale přes Sata (náhradník za Villeneuve, který skončil u BAR) se už nedostal. Odneslo to přední křídlo. Štěstím bylo, že se incident stal těsně před nájezdem do boxů. Michael se pak prokousával do předu a nakonec (i přes "kočkování" s bratrem Ralfem) závod dokončil na vše jistící osmou pozici. Scuderia Ferrari tak získala 13. pohár konstruktérů a Michael Schumacher 6. titul mistra světa F1.
2002 - Pole position a vítězství v závodě pro Schumachera a druhé místo na startu i v závodě pro Barrichella – to byly poslední kamínky do mozaiky veleúspěšného roku pro Ferrari.
2001 - Schumacher vyhrál a Barrichello dojel pátý. V roce nadšených diskusí o týmové režii (Ferrari v GP Raukouska) všechny nepřátele Ferrari potěšil příkaz Rona Dennise aby Häkkinen před sebe pustil Coultharda.
2000 - v boji o titul v předposlední GP sezóny zůstávali ještě Mika Häkkinen a Michael Schumacher. Díky bezchybnému výkonu za proměnlivých povětrnostních podmínek Michael Miku zdolal a oslavil svůj první titul pro Ferrari a třetí titul v kariéře, dokončil tak svou dlouho cestu, kterou započal již v roce 1996.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ L.Hamilton | |
2/ K.Räikkönen | |
3/ H.Kovalainen | |
4/ F.Alonso | |
5/ F.Massa | |
6/ R.Kubica | |
7/ J.Trulli | |
8/ T.Glock | |
9/ S.Vettel | |
10/ S.Bourdais | |
11/ D.Coulthard | |
12/ N.Piquet | |
13/ M.Webber | |
14/ K.Nakajima | |
15/ N.Rosberg | |
16/ N.Heidfeld | |
17/ R.Barrichello | |
18/ J.Button | |
19/ A.Sutil | |
20/ G.Fisichella |
START | Raikkonen skvěle |
1 |
Hamilton - za cenu probrždění se na chvíli dostává před Raikkonena, aby následně vyvezl větší skupinu aut mimo trať |
1 |
Nakajima - mimo trať |
1 |
Coulthard - out |
1 |
Nakajima - pit |
1 |
Kubica - Alonso - Kovalainen - Trulli - Massa - Hamilton - Raikkonen - Piquet - Bourdais |
3 |
Massa - Hamilton - kolize |
3 |
Hamilton - pit |
8 |
Sutil - out |
10 |
Kubica - Alonso - Kovalainen - Raikkonen - Trulli - Bourdais - Massa - Piquet |
16 |
Kovalainen - out |
16 |
Kubica - pit z 1. místa |
16 |
Raikkonen - pit |
17 |
Hamilton - penalty |
17 |
Massa - pit 11,1 s. |
18 |
Massa - penalty |
23 |
Fisichella - out |
33 |
Hamilton - pit |
38 |
Alonso - Kubica - Raikkonen - Trulli - Piquet - Vettel - Heidfeld - Rosberg |
43 |
Alonso - pit |
45 |
Kubica - pit |
47 |
Raikkonen - pit 7,4 s., za Kubicu |
49 |
Massa - Bourdais - kolize |
53 |
Massa - pit |
64 |
8. Massa - 9. Veber |
CÍL | Alonso - Kubica - Raikkonen - Piquet - Trulli - Bourdais - Vettel - Massa - Weber - Heidfeld - Rosberg - Hamilton - Barrichello - Button - Nakajima |
Bourdais - penalty - za kolizi s Massou |
|
CÍL | Alonso - Kubica - Raikkonen - Piquet - Trulli - Vettel - Massa - Weber - Heidfeld - Bourdais - Rosberg - Hamilton - Barrichello - Button - Nakajima |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners