Francouz Grosjean torpédoval v prvních metrech závodu naše naděje na další silný bodový přísun pro našeho favorita Fernanda Alonsa. Při té smůle si můžeme vlastně ještě gratulovat, že závod nedopadl hůře a Webber s Vettelem nebrali více bodů.
Termín 2. 9. 2012 |
Okruh Spa-Francorchamps |
Počasí hezky, teplo |
Pole position Jenson Button |
Vítěz Jenson Button |
Závod ve Spa je každoročně zajímavou podívanou, která slibuje mnoho napínavého. I letos se očekávalo proměnlivé počasí a již pátek tomuto příslibu plně vyhověl. Volné tréninky propršely a na trati se toho moc nedělo. Poslední trénink před kvalifikací, který se jel již za sucha, vyhrál Alonso, ale samotná kvalifikace už byla jiná písnička. V té přesvědčivě dominoval Button. Alonso bezproblémově postoupil až do poslední fáze, zde šetřil pneumatiky a jeho jediný měřený čas nebyl nic extra, provizorně stačil na šesté místo na startu, po penalizaci Maldonada poskočil na místo páté. Massa opět nedokázal postoupit z druhé části kvalifikace a musel se spokojit s 14. startovní pozicí. Je otázka jak chtěl z této pozice podporovat Alonsův boj.
Přes slabší kvalifikační výkony jezdců Ferrari jsme velké naděje vkládali do závodu. Start byl dramatický, neboť Kobayashimu se kouřilo z monopostu a Maldonado ulil start. Na nastalém zmatku se snažil vydělat mj. i Grosjean. Jeho přemotivovanost bohužel vyústila v naremplování Hamiltona a vyvolání štěpné reakce na jejímž konci byly zničené čtyři vozy. Mezi nimi i Alonsovo F2012 a můžeme být rádi, že Alonso přitom neutrpěl nějaké zásadnější zranění. Po krátké safety car fázi závod pořádně odstartoval. Button si na čele jezdil svůj vlastní závod. Za ním se střídala celá série jezdců, kteří se jej snažili pronásledovat, ale nikomu se to efektivně nedařilo. Ať už to byl Michael Schumacher, který slavil 300. velkou cenu. Raikkonen, který se už několikrátou GP chystá zvítězit, ale vždy mu to něco zkazí. Nebo Vettel, který se postupně prokousával vpřed celým startovním polem po nepovedené kvalifikaci, ale i po nepovedeném startu. Neubránil se před ním ani Massa.
Úloha Massy v tomto závodě byla přitom zásadní. Ve chvíli, kdy už nemohl bodovat Alonso (poprvé v této sezóně!), mohl Alonsovi pomoci tím, že oba Redbully zpomalí tak, aby nezískaly mnoho bodů. V případě Vettela se mu to nepovedlo. V případě Webbera se mu to nakonec povedlo a za to by mu tým měl velmi poděkovat, byť páté místo v cíli není žádné terno. Zásadní je však, že nejvíce bodů bral Button, který měl před GP Belgie na Alonsa velkou ztrátu. Jako problematické je možné vidět druhé místo Vettela, který byl v průběžném hodnocení před GP Belgie třetí. Rozhodně „potěšilo“ až šesté místo Marka Webbera. A tak by to mělo vypadat. Letošní vyrovnané výkony jezdců dávají možnost takticky využívat toho, že se jednotliví jezdci obírají o body a nikdo s výjimkou Fernanda Alonsa není schopen stabilně hodně bodovat. Doufejme, že to dnes byl první a poslední Alonsův výpadek.
Již za týden se setkáme u GP Itálie v královské Monze. Přejme si, ať po závodě vlaje vlajka Scuderie Ferrari na nejvyšší pozici. Forza Ferrari!
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Fernando Alonso bodů, Sebastian Vettel 140, Mark Webber 132, Kimi Räikkönen 131, Lewis Hamilton 117, Jenson Button 101, Nico Rosberg 77, Romain Grosjean 76, Sergio Perez 47, Michael Schumacher 35, Felipe Massa 35, Kamui Kobayashi 33, Nico Hulkenberg 31, Pastor Maldonado 29, Paul di Resta 28, Bruno Senna 24, Jean-Eric Vergne 8, Daniel Ricciardo 4.
Průběžné bodové hodnocení týmů: Red Bull Racing-Renault 272 bodů, McLaren-Mercedes 218, Lotus-Renault 207, Ferrari 199, Mercedes 112, Sauber-Ferrari 80, Force India-Mercedes 59, Williams-Renault 53, STR-Ferrari 12.
Nashledanou za 7 dnů v Itálii na naší domácí a jedinečné Monze ...
V minulých letech to ve Spa vypadalo takto:
2011 - Stupně vítězů v GP Belgie unikly teamu Ferrari jen o chloupek, ale i tak byla tato velká cena špičkovou podívanou. Michael Schumacher, slavící 20 let od svého debutu, svým heroickým výkonem znovu ukázal svou extratřídu. Ve Spa už od pátku pršelo a počasí bylo velmi proměnlivé. Pro kvalifikaci to znamenalo problém pro Ferrari, které nedokázalo v závěru kvalifikace dostatečně zahřát pneumatiky. To se projevilo v ještě relativně dobré čtvrté startovní pozici Massy a v špatné osmé u Alonsa. Start závodu vůbec nevyšel Webberovi, zatímco oba jezdci Ferrari se od startovního roštu odlepili velmi dobře. Alonso ihned v první zatáčce inkasoval ránu od Senny, ale naštěstí se mu na autě nic neporouchalo. Fanoušky Ferrari jistě potěšilo jak se rychle Massa a Alonso dokázali vypořádat s Hamiltonem. Tím ale světlé chvilky u Massy do značné míry skončily, neboť toho v boji za lepší výsledek zastavil Rosberg, dále neschopnost Massy předjet Rosberga a defekt penumatiky, ve výsledku to stačilo jen na osmé místo. Alonso držel tempo s vedoucími Red Bully, ale v cíli byl od nich poražen a těsně před koncem závodu jej z třetího místa na čtvrté odsunul i Button, který startoval až z 13.pozice. Ještě lepší stíhací jízdu předvedl z 24. startovního místa Schumacher. V závodě neudělal chybu, stále stoupal pořadím a v cíli byl pátý.
2010 - Oba jezdci Scuderie Ferrari zajížděli již od prvních tréninků nejlepší časy. Idylka skončila s příchodem soboty. Třetí trénink a šesté + sedmé místo Alonsa a Massy ukázaly, jaká je realita. V kvalifikaci se do hry zamotalo počasí a několik chybných strategických rozhodnutí a najednou jsme nevěřili svým očím, protože šestá startovní pozice Felipeho Massy a hlavně desátá příčka Fernanda Alonsa nebyly vůbec „ideální“. Dlouholetý jezdec Rubens Barrichello slavil ve Spa-Francorchamps svou 300. účast ve velké ceně F1. Rubens se v posledních měsících s oblibou strefoval do současnosti i minulosti Scuderie Ferrari a dění kolem a v tomto týmu. A i GP Belgie byla v tomto směru plodná. Rubens zcela selhal při brždění do bus-stop šikany v prvním kole závodu a zcela brutálně narazil do zadní části vozu Fernanda Alonsa. Alonsovo F10 jen zázrakem tento náraz přestálo a Fernando mohl pokračovat v závodě dál, i když s nemalými problémy (což dokumentují dvě dodatečné zastávky v boxech). Alonso pak předváděl skvělou stíhací jízdu při níž se mu dařilo nejen postupovat vpřed, ale i dokonce stahovat časovou ztrátu na vedoucího Hamiltona. Přišel však déšť. Zatímco dítě štěstěny Hamilton opět chyboval a opět se mu nic nestalo, Alonso chyboval též a zničil své Ferrari. Z možného postupu z osmé příčky na lépe bodované pozice tu najednou byla rána a konec nadějí na jakýkoliv příděl bodů. Felipe Massa závod v Belgii absolvoval. Bez přívlastku. Ano skvěle odstartoval, ale pak již jen kroužil v rámci možností, ale nutno ocenit, že bez chyb. Kdo čekal nějakou větší akci po restartu závodu (po Alonsově nehodě) a zejména rychlé zpráskání jezdců jedoucích o kolo zpět, byl opět zklamán. Velkou cenu Belgie vyhrál Lewis Hamilton, kromě jedné velmi, velmi slabé chvilky, bezpečně vévodil ostatním jezdcům a z tohoto pohledu si své vítězství zaslouží. Druhý dojel Webber, který těžil z konzervativního přístupu, podobně jako třetí Kubica a čtvrtý Massa.
2009 - Kimi Raikkonen předvedl v této velké ceně bezchybný výkon a po zásluze si vyjel 10 bodů za vítězství. Na startu ho zbrzdil Barrichello, který se nemohl rozjet, ale potom už to byl jeden velký koncert. Snad poprvé ve své kariéře zvládl restart, což mu přineslo vedení v závodě, které si udržoval až do konce. Luca Badoer jel s minimálním přítlakem a proto byl schopen zajíždět špičkové časy v první sektoru trati, bohužel v dalších částech trati už ztrácel. Přesto dokázal celý závod odjet bez viditelných chyb a to se cení.
2008 - Do vývoje závodu v roce 2008 zasáhlo počasí a do velké míry ovlivnilo i jeho osud. Dramatičnosti závodu to plně prospělo. Zatímco na začátku se díky změnám podmínek na trati dostal Raikkonen až do čela před Hamiltona a Massu, jedno kolo před cílem skončil ve zdi lemující trať a pohřbil tak své naděje na obhajobu titulu mistra světa. Cílem tehdy projel jako první Hamilton před Massou, ale 3 hodiny po skončení závodu byla oznámena penalizace 25 sekundami pro Hamiltona (pád na třetí místo), za to jak si při předjíždění Raikkonena v Busstop zkrátil šikanu. Hamilton sice Raikkonena následně pustil před sebe, ale učinil tak pěkně vychytrale - zařadil se těsně za Raikkonena a nechal se vyvézt tak, aby nebyl problém předjet Raikkonena na nájezdu do první zatáčky. Hamilton chytře využil situace systémem " štěstí v neštěstí". Rozhodnutí komisařů o penalizaci pak vyvolávalo bouřlivé diskuse ještě dlouho po skončení sezóny 2008.
2007 - pole position a vítězství Kimiho Raikkonena v závodě předznamenaly velký obrat v boji o mistrovský titul – najednou byla Scuderia Ferrari opět na koni. Zahanbit se nenechal ani Massa – byl druhý v kvalifikaci i závodě.
2006 - závod se nekonal.
2005 - Tradiční bašta Michael Schumachera - Spa-Francorschamps přivítalo všechny přihlížející deštěm, který s drobnými přestávkami zajišťoval mokrou trať. Ve chvíli kdy Michael útočil na Alonsa si okolí tratě prohlížel Fisichella. Nastalou situaci řešilo ředitelství závodu safety car fází. A zde Räikkonen opět přesvědčil, že umí stále překvapit. Jeho zádržný manévr, kdy při nájezdu do pitu brzdil zbytek pole a čekal až se mu uvolní místo po odbavení Montoyi, byl opravdu kouzelný. Krátce poté se stala první chyba v týmu Ferrari - Michael dostal suché pneumatiky a o kolo později musel znovu do boxů pro přechodné. Z nich vyjel před Satem. Po restartu se Sato neudržel a ukončil po dlouhé době slibné účinkování jedničky týmu Ferrari. Rubens Barrichello se po taktických chybách se zastávkami v boxech musel spokojit jen s pátým místem.
2004 - v tomto roce, v této GP si mohl Michael Schumacher zajistit titul mistra světa. Michael se celý závod, do kterého odjel z druhého místa, snažil absolvovat bez chyb a to se mu nakonec podařilo. Dojel též na druhém místě a mohl slavit svůj sedmý titul mistra světa F1. Barrichello dojel třetí.
2003 - závod se nekonal.
2002 - Schumacher dominoval celému víkendu – pole position a vítězství v GP. Barrichello byl v kvalifikaci třetí a druhý v závodě.
2001 - Michael opět dokázal, že jeho titul "King of Francorschamps" je v oprávněném držení. Stylem, kterým předjel Ralfa v 1. kole byl úžasný, celý závod si dokázal všechny protivníky pohodlně držet od sebe. Velká škoda byla v tom, že Rubens Barrichello urazil přední spoiler, takže nějaké taktizování s druhou zastávkou bylo tutam, malým zázrakem, bylo také to, že se dostal před Alesiho a dojel pátý.
2000 - závod, který vešel do historie jedním z nejúžasnějších předjížděcích manévrů – Michael Schumacher s opotřebovanými pneumatikami sváděl na osychající trati tvrdý souboj s Häkkinenem. Barrichello závod pro technickou závadu nedokončil.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ J. Button | |
2/ K. Kobajashi | |
3/ K. Räikkönen | |
4/ S. Perez | |
5/ F. Alonso | |
6/ P. Maldonado | |
7/ L. Hamilton | |
8/ R. Grosjean | |
9/ P. di Resta | |
10/ S. Vettel | |
11/ N. Hülkenberg | |
12/ M. Webber | |
13/ M. Schumacher | |
14/ F. Massa | |
15/ J.-E. Vergne | |
16/ D. Ricciardo | |
17/ B. Senna | |
18/ H. Kovalainen | |
19/ V. Petrov | |
20/ T. Glock | |
21/ P. de la Rosa | |
22/ Ch. Pic | |
23/ N. Rosberg | |
24/ N. Kartykejan |
PRŮBĚH ZÁVODU
START | Kobayashi - dým z vozu, Maldonado - předčasný start |
1 |
Grosjean - kolize s Hamiltonem, out - Grosjean, Hamilton, Alonso, Perez |
1 |
Kobayashi, Rosa - pit |
1 |
Button - Raikkonen - Hülkenberg - Resta - Schumacher - Ricciardo - Vergne - Webber |
2 |
Safety Car |
4 |
Restart |
4 |
Maldonado - out |
5 |
Kovalainen - hodiny |
7 |
Vettel - Massa |
11 |
Schumacher - Raikkonen |
11 |
Raikkonen, Webber - pit |
12 |
Massa - pit |
18 |
Massa - Rosberg |
19 |
Schumacher - pit |
20 |
Button - pit |
22 |
Button - Raikkonen - Hulkenberg - WEbber - Massa - Vettel - Ricciardo - Schumacher |
27 |
Massa, Hulkenberg, Webber - pit |
28 |
Raikkonen - pit |
29 |
Massa - Senna |
31 |
Kartykejan - out |
32 |
Button - Vettel - Schumacher - Raikkonen - Hulkenberg - Webber - Massa |
34 |
Raikkonen - Schumacher |
36 |
Massa - Webber |
CÍL | Button - Vettel - Räikkönen - Hulkenberg - Massa - Webber - Schumacher - Vergne - Ricciardo - di Resta - Rosberg - Senna - Kobayashi – Petrov - Glock - Pic - Kovalainen - de la Rosa |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners