Kolotoč závodů Formule 1 se roztočil na plné obrátky. Australská GP poprvé ukázala jak jsou rozloženy síly mezi jednotlivými týmy a jejich jezdci.
Termín 29. 03. 2009 |
Okruh Melbourne |
Počasí jasno, teplo |
Pole position Jenson Button |
Vítěz Jenson Button |
PRVNÍ velká cena sezóny je vždy nevyzpytatelná. Letošní GP Austrálie v tomto nebyla výjimkou.
PRVNÍ velká cena sezóny bývá pro Ferrari buď velký propadák a nebo velká pohoda, nic mezi tím. Kdo ví, že se v roce jede více než tato GP, mnoho si z toho nedělá.
PRVNÍ velká cena sezóny a double pro „nový“ tým je senzační zpráva, kterou F1 vyslala do světa.
Ačkoliv Ferrari nevypadalo v kvalifikaci až zas tak špatně, v závodě už to tak slavné nebylo. Když soupeři tvrdili, že Ferrari bude na delších úsecích velmi rychlé, dnešní GP ukázala, že se mýlili. Felipe Massa skvěle odstartoval, Kimi Raikkonen průměrně, ale v průběhu závodu již oproti ostatním jezdcům nezrychlovali, ba naopak. Když pak Barrichello neváhal při předjíždění šťouchnout do Raikkonena, naděje na skvělý vstup do sezóny se začaly rozplývat. Massa měl svůj závod rozjetý velmi dobře. Čáru přes rozpočet mu nejdříve udělaly pneumatiky, pak pokažená strategie (kdepak je Ross Brawn?) a v závěru ještě poškozený tlumič. Úkol dovézt do cíle alespoň jeden vůz Ferrari zůstal na Raikkonenovi. To by ale nesměl chybovat na trati a následně testovat pevnost svého předního spoileru o zeď u trati. V bezvýchodné situaci byl pak Raikkonen tři kola před cílem odvolán ze závodu a do výsledků nahlášena porucha diferenciálu.
Velkou gratulaci určitě zaslouží Ross Brawn. Ross dokázal jak mnoho ztratilo Ferrari jeho odchodem. Dovolím si tvrdit, že pokud by byl Ross Brawn dnes ve Ferrari, tak právě slavíme vítězný double. Ale historie se změnit nedá. Brawn obětoval celou loňskou sezónu Hondy ve prospěch vývoje nového vozu pro rok 2009 a pokud odkoupil tým od Hodny, moc dobře věděl co dělá a jak kvalitní technice propůjčuje svoje jméno. V Japonsku si mohou již jen po zásluze sypat řádnou dávku popela na hlavu. Brawn uměl vždycky skvěle vykládat pravidla, kdo tuto schopnost nemá, je pro F1 efektivně ztracen. Konkrétně Michael Schumacher by neměl za sebou tak skvělou přehlídku triumfů, kdyby pro něj, resp. pro Benetton a Ferrari nepracoval Ross Brawn. Odvolací soud bude kouzlit a budeme napjatě očekávat jaké chytré rozhodnutí opět vysloví. Rozhodně by bylo naivní nepředpokládat, že všechny týmy F1 ještě nezačaly pracovat na kopii difuzoru dle vzoru Brawn GP.
Odvolací soud se teprve vyjádří, komisaři GP Austrálie se již vyslovili – rozhodli o penalizaci Vettela za kolizi s Kubicou a svým tvrdým výrokem o penalizaci Vettela opět ukázali na to, že problémy Formule 1 zdaleka ještě nejsou vyřešeny. Humbuk kolem nové techniky v F1 jen na krátkou dobu zakryl problém v myšlení lidí. Na jednu stranu se neustále vede kampaň za častější předjíždění na trati a na druhou stranu je penalizován jezdec za to, že spolu s kolegou předvedli jednu z nejlepších akcí celé GP, ale bohužel v závěru svou snahu přehnali a jeden z nich měl nepatrně větší vinu. Nebylo tedy lepší když se nepředjíždělo? Byl klid, nikomu se nic nestalo, u závodu se dalo spát, jednotlivých záznamů o dění v průběhu velké ceny bylo minimálně a tak článek ke GP tak mohl být online velmi rychle, vždyť to bylo ideální. Proč musely týmy opět investovat miliony do vývoje nové techniky, nesmyslného KERSU a ostatních zbytečností. Opravdu to nechápu.... nebo to vidíte jinak?
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Button 10 bodů, Barrichello 8, Hamilton 6, Glock 5, Alonso 4, Rosberg 3, Buemi 2, Bourdais 1.
Průběžné bodové hodnocení týmů: Brawn-Mercedes 18 bodů, McLaren-Mercedes 6, Toyota 5, Renault 4, Williams-Toyota 3, STR-Ferrari 3.
Nashledanou za 7 dnů v Malajsii ...
V minulých letech to vypadalo v Austrálii následovně:
2008 – Ferrari opět potkaly problémy již v kvalifikaci – Raikkonen měl technické problémy, které ho donutily startoval až z 15.místa na startu. Massovi se dařilo lépe, ale stačilo to jen na čtvrté místo. Samotný závod byl z pohledu fanouška určitě atraktivní, neustále se něco dělo. Z pohledu fanouška Scuderie Ferrari to bylo horší. První infarktový moment přinesla první zatáčka a Massův manévr, po kterém se ocitl mimo trať. Následná snaha o zajištění alespoň nějakého bodu skončila při předjížděcím manévru na Coultharda, který jej neviděl a zavřel. Oba se střetli a Coulthard proměnil svůj vůz v hromadu trosek, během jejichž odklízení se startovní pole srovnalo za safety carem. Po restartu neměl již chuť dále pokračovat v boji Massův motor a přestal pracovat. Raikkonen se probíjel statečně dopředu až do chvíle kdy mu bylo znemožněno zajet do boxů, neboť se vyjetí safety caru uzavřela pit lane. Po restartu se Kimi pokusil předjet Kovalainena, ale nezvládl brždění do zatáčky č.3, sjeté pneumatiky a ztráta přítlaku odvedly svou práci. Přesto Raikkonen pokračoval dále v závodu až do chvíle kdy i jeho motor odmítl spolupráci a to měl Kimi za sebou již další chybu. Při brždění do zatáčky č.3 (opět) se dostal až na trávu a následovaly nevyhnutelné hodiny. Později ještě přišla zpráva o diskvalifikaci Barrichella za vyjetí z boxů pod červenými světly, což přineslo Ferrari a Raikkonenovi cenu útěchy v podobě jednoho mistrovského bodu. V závodě zvítězil Hamilton, který prakticky celý závod jel v pohodě, nikým neohrožován. Na stupních vítězů jej doplnili ještě spolehlivý Heidfeld a šťastný Rosberg.
2007 – Kimi Raikkonen vyhrál svůj první závod za stáj Ferrari. Massa musel pro problémy v kvalifikaci startovat až z předposledního místa, proto bylo jeho šesté místo v cíli zřejmě maximem možného.
2006 – pro Ferrari katastrofální GP. Felipe skončil v první zatáčce poté co jej naremplovali Klien s Rosbergem. Michael Schumacher předvedl v půlce závodu leteckou vložku po nájezdu na cílovou rovinku a tím pro něj závod skončil také.
2005 – problematický závod pro Ferrari předurčila již kvalifikace. Schumacher startoval z 18.pozice a jeho cestu vpřed zastavila kolize s Frentzenem. Barrichello se z 11.pozice na startu propracoval až na skvělé druhé místo v cíli.
2004 – v úvodní GP sezóny předvedlo Ferrari jednoznačnou dominanci. Schumacher startoval z pole position a Barrichello z druhého místa, ve stejném pořadí dorazili i do cíle, když zejména v závěru závodu měl Michael evidentní problémy s převodovkou.
2003 – Ferrari obsadilo první dvě pozice na startu. Hned v úvodu závodu odstoupil po havárii na ještě navlhlé trati Barrichello. Schumacher byl pak po jednom souboji s Raikkonenem vytlačen mimo trať což předurčilo jeho osud, po návštěvě boxů za účelem odlánání zbytků poškozených bočních deflektorů si Michael dojel již jen pro čtvrté místo.
2002 – závod odstartovala velká letecká show v podání Ralfa Schumachera a Rubense Barrichella. Schumacher byl po předjetí pomalého Montoyi k nezadržení a vyhrál.
2001 – vítěznému double Ferrari zabránil jen Coulthard, který oddělil vítězného Schumachera a třetího Barrichella
2000 – Pole position: Michael Schumacher, Vítěz: Michael Schumacher
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ J.Button | |
2/ R.Barrichello | |
3/ S.Vettel | |
4/ R.Kubica | |
5/ N.Rosberg | |
6/ F.Massa | |
7/ K.Räikkönen | |
8/ M.Webber | |
9/ N.Heidfeld | |
10/ F.Alonso | |
11/ K.Nakadžima | |
12/ H.Kovalainen | |
13/ S.Buemi | |
14/ N.Piquet | |
15/ G.Fisichella | |
16/ A.Sutil | |
17/ S.Bourdais | |
18/ L.Hamilton | |
19/ T.Glock | |
20/ J.Trulli |
Trulli a Glock - start z boxů |
|
START | Barrichello - velké zaváhání, Massa - skvěle |
1 |
Weber - Barrichello - Kovalainen - kolize |
1 |
Heidfeld, Sutil - pit |
1 |
Button - Vettel - Massa - Kubica - Raikkonen - Rosberg - Barrichello - Nakajima |
1 |
Kovalainen - out |
9 |
Rosberg - Raikkonen |
9 |
Barrichello - Raikkkonen - kolize |
9 |
Raikkonen - pit |
10 |
Massa - pit, Heidfedl - pit |
16 |
Vettel - pit |
18 |
Nakajima - out |
19 |
Button - pit |
20 |
Safety car |
20 |
Button - Vettel - Massa - Kubica - Raikkonen - Rosberg - Piquet - Trulli - Buemi - Barrichello |
24 |
Restart |
24 |
Piquet - out |
31 |
Massa - pit 10,9 s. |
39 |
Raikkonen - pit, Kubica - pit |
39 |
Glock - hodiny |
44 |
Raikkonen - pit - výměna předního spoileru po předchozí havárii na trati |
46 |
Massa - technické problémy - out |
46 |
Button - pit |
55 |
Vettel - Kubica - kolize |
55 |
Kubica - out |
56 |
Safety car |
56 |
Vettel - pokračuje s utrženým předním levým kolem |
57 |
Vettel - out |
57 |
Raikkonen - out |
58 |
Restart - současně průjezd cílem závodu |
CÍL | Button - Barrichello - Hamilton - Glock - Alonso - Rosberg - Buemi - Bourdais - Sutil - Heidfeld - Fisichella - Trulli - Webber - Vettel - Kubica - Raikkonen |
Penalizace - Trulli |
|
CÍL | Button - Barrichello - Trulli - Hamilton - Glock - Alonso - Rosberg - Buemi - Bourdais - Sutil - Heidfeld - Fisichella - Webber - Vettel - Kubica - Raikkonen |
Hamilton- diskvalifikace |
|
Trulli - odvolání trestu |
|
CÍL | Button - Barrichello - Trulli - Glock - Alonso - Rosberg - Buemi - Bourdais - Sutil - Heidfeld - Fisichella - Webber - Vettel - Kubica - Raikkonen |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners