Ferrari Mille Chili koncept Ferrari s novými technologiemi
Oficiálně tento tajemný koncept nemá žádný název, v Maranellu je interně nazýván Mille Chili. Vypadá, že by Mille Chili měl být pro Ferrari převratným prototypem. Scvrklý vzhled Enza je zavádějící ve vazbě ke skutečnému Enzu. Velikost konceptu je modelována tak, jak velké by bylo Enzo, kdyby se v něm použilo všech nových technologií, na kterých právě Ferrari pracuje. Mille Chili je ve výsledku kratší o metr a lehčí o 300 kg. Nikdy se nebude vyrábět, ale dříve či později se jeho součástky objeví i v ostatních sériových Ferrari.
Hlavní zajímavostí uvnitř vozu jsou hybridní transmise založené na powerboostu (systém elektromotoru s baterií schopný regenerovat energii a po omezenou dobu ji dále použít, má mít ekvivalent 60kw (což bych raději nesrovnával s v ČR zbožňovaným motorem 1.2 HTP), ve Formuli 1 má být tento systém nasazen v sezóně 2009). Tento systém by měl fungovat ve chvíli řazení a umožnit tak výrazné zkrácení doby potřebné k tomuto procesu. Údajně má jít až o 30 milisekund, když současná F430 potřebuje 150 milisekund. Tento systém bude předstupeň čistokrevného hybridu.
Menší novinkou je použití aktivní aerodynamiky, která bude již fungovat v rámci připravovaného nástupce Enza. Cílem je snížit aerodynamický odpor na rovinkách a naopak zvýšit přítlak při brždění a průjezdech zatáčkami. Úsporu váhy by mělo přinést i zmenšení výšky nových Ferrari a jejích délky. Což je při pohledu na dnešní přerostlé modely docela sympatické.
Další zajímavostí je pevné uchycení sedačky, kde se uspoří na mechanismu nastavování (elektrického/klasického?). Naopak v širokém rozsahu bude nastavitelný volant a pedály. Na volant se přesunou veškeré ovládací prvky vozu. V motoru by se mělo objevit přímé vstřikování benzínu. Nové motory by měly být schopny pracovat na bioethanol. Spořit se bude i u brzdového systému, jehož komponenty by se měly zmenšovat avšak výkon navyšovat. To přispěje nejen k lepším jízdním vlastnostem, ale umožní používat kola o menším průměru. Masivní nasazení karbonových struktur umožní další úspory proti drahému a těžkému hliníku (srovnat dále s klasickou ocelí) a to nejen váhové, ale i rozměrové. Další libůstkou by mohlo být spřažení charakteristiky pneumatik s nastavením tlumičů, přičemž karbon bude tvořit i hlavní materiál zavěšení.
Je otázka, zda o takovém Ferrari mluvit jako o „zeleném“ (jak některé zdroje uvádějí). V každém případě nám Ferrari prezentuje kam až se dá díky moderní technice dojít, ale současně netvrdí, že se jejich vozy takto promění okamžitě.
Zdroj: 2007 (c) Ben Oliver, http://www.carmagazine.co.uk/first_official_picture.php?sid=803&page=1
Foto: Mark Fagelson
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners